Thursday, April 26, 2012

Gelabah Biawak!

Tengah sebuk kelam kabut buat keje di opis dua hari lepas, tiba-tiba hp aku berbunyik. Siapa lagi ni? Amboi marah pulak ye aku, memang aku kalut minggu ni, dengan macam-macam odit dok nak mai minggu depan, takmoh arr sapa-sapa kacau.

Jeling sikit kt hp punya display - "Cikgu Nor".

Eh, rasanya Cikgu Nor ni cikgu kat taska Umar. Cepat tangan aku grab hp tu (walau dok kat sebelah siku ja tu).

Assalamualaikum. Ni saya cikgu Umar, ini mama Umar ke?
Waalaikumsalam, ya, cikgu, mama Umar ni. Ada apa cikgu?
Umar tadi main-main dengan kawan kat depan bilik, tiba-tiba tersepit jari kat celah pintu. Kami bawa dia pi hospital Jitra, dah x-ray ************---------*#######$$$$$$$$$$$.

Eh, apa cikgu? Umar masuk hospital? Kenapa cikgu?

Ya Allah punyala terkejutnya aku, ketaq orang Kedah kata, jantung ni terus laju berdup dap dup dap...Apa yang cikgu cakap langsung tak masuk kepala otak aku, yang aku nampak perkataan Umar, hospital, hospital, Umar...pemikiran tak bersambung, ker nak kena minum Anmun Essential supaya pemikiran boleh bersambung? Macam iklan featuring Wardina tuh. Alahai...

Umar tersepit pintu, kami bawa dia ke hospital, doktor dah x-ray, tapi Alhamdulillah tak ada apa-apa yang patah, tulang jari pun tak senget kata doktor. Cuma nampak penyet sikit ja jari tu. Doktor dah bagi 2 jenis ubat, untuk tahan sakit dan bla bla bla....

Pintu?
Hospital?
X-ray?
Patah?
Tulang jari?
Penyet?

Jantung tak dapat dikawal lagi. Nampak bintang bagai...

Umar ni jenis senang makan ubat ke?
Aaa..aah. Senang juga tu cikgu..

Nanti siapa ambik dia, Yatie? Maksu jugak ke?
Aar.

Ok ya, saya minta maaf la ye.
Eh takpa cikgu, cikgu dah jaga sebaik mungkin, Allah dah tetapkan begitu. Jangan risau, saya faham..

Ok, Assalamualaikum
Waalaikumsalam, terima kasih cikgu bagitau saya..

Letak telefon, angkat telefon kat opis, terus call pengarah.

Encik, yatie ni. Saya nak minta keluar sekejap, cikgu sekolah anak saya call, katanya diorang bawa anak saya ke hospital.


Eh, kenapa?
Tak pasti pulak saya..

Kenapa aku ni? Kenapa jawab tak pasti? Ya Allah, memang pada masa itu, aku begitu tak pasti apa yang berlaku, aku tak tau nak komen apa, blurrrrr yang amat.

Ambik kunci Chery, separuh perjalanan baru aku sedar dan makin nyata dalam mindaku apa yang berlaku. Umar tersepit pintu, jarinya nampak penyet sikit, so cikgu bawa ke hospital, jari dah di x-ray, takde pape, doktor dah bagi ubat, maybe sekarang ni diorang dah kembali pun ke taska. Hah! betul la tu. Itu la yang terjadi! Kenapa aku fikir macam-macam sangat ni?

Ya, sebaik masuk ke taska, cikgu senyum ajer,

Umar tengah mandi..
Oo ya ka? Ok..

Satu minit selepas itu,Umar keluar dengan bertuala, hehe..comel ajer,senyum ajer tengok mama..

Assalamualaikum anak mama..meh mama tengok jari, tak sakit dah kan?

Aduh..dalam hati sebenarnya tak berani pun nak tengok jari dia..

Jari mana?

Umar tunjukkan tangan kanannya.

Eh jari mana yang tersepit tadi? Tak perasan ker aku blurr lagi.

Rupa-rupanya bengkak sikit jer kat jari tengah tangan kanan Umar. Takdak la nampak serius sangat. Dah tu kenapa aku kalut sangat? Hai mama nih! Buatnya mama pulak yang pengsan masuk hospital bagai..Eh takmo takmo! Takmo masuk hospital, minta simpang trafik light merah dari bende2 macam tu...haish!

Mama Umar yang gelabah bewak. Umar cool jaaa..Ker cara cikgu sampaikan berita tu yang buat mama pikir macam-macam? Ermmm..bukan salah cikgu la, memang salah mama, cepat sangat jump to conclusion, pastu conclusion tah hape-hape...Lek arr mama, lekkk...

Mama kasi Umar cuti 2 hali holiday!!! Hoorayy la budak tuuuu....

Inilah Umar - Sekali makan boleh habih tiga pinggan. Nak kene ajar memasak nih. Agaknya anak aku ni boleh masuk pertandingan masakan kot.





No comments: