Thursday, April 19, 2012

A Walking Tree????

Disebabkan dah tak ada idea pakaian bagaimana aku harus pakai ke pejabat, aku sengaja pakai blouse dengan skirt A line pada pagi tadi. Lagipun student sedang bercuti, masa ni lah nak pakai glamour-glamour skit, hehe..padahal tak glamour mana la jugak, huhu.. Kalo tak, malu pulak dengan bebudak remaja iteww..

Aku padankan blouse kaler coklat gelap berbunga-bunga english design dengan skirt yang juga berwarna coklat gelap. Tapi-tapinya...tudung aku agak kontra, nak glamour sangat kununn..hijau tua gelap,hehe..

Sebaik melangkah masuk ke dalam office, ada pulak rakan yang berani beraninya menegur pakaian aku pada hari itu! Katanya ni apasal pakai baju kaler lain, tudung lak kaler lain? Selamba aku  menjawab "Ok apa? kan warna senada ni? Warna dari kumpulan yang sama kan, nampak tak ni?". Dia pula berani-beraninya menjawab "Macam pokok la K yatie"."Ok, jom ikut K Yatie pi pasar tani, sekarang jugak kita p. 10 min jer ye".

Heh, apa susah? Pasar tani dekat ajer. Dalam kepala otak aku ni, berpusing-pusing tayangan imej tudung bawal 2 tone yang menjadi kegilaan aku sekarang ini. Sampai saja di situ, dengan cepatnya aku berjalan kot-kot jalan lambat-lambat terlebih pulak masa diambil kat situ. Karang ada yang mencarik di office sana...

Jalan punya jalan dengan masa tinggal beberapa minit saja lagi, tiba-tiba mata aku tertangkap dek bayangan maut "tudung bawal printed" yang sedang up sekarang nih. Cantik juga, hmm cantikk, ermmmm cantik sangat sangat, itu kata-kata hati aku sebaik mata menangkap beberapa helai tudung yang berdot-dot coraknya. Banyak pilihan, basenya warna cerah. Oleh sebab itu nampak terlalu cantik, cantik sangat sangat sebaik aku kenakan di atas kepala. Mana taknya sesuai la dengan pakaian english design kaler coklatku itu jika dibandingkan gandingannya dengan tudung bawal plain kaler hijau terang yang ku pakai. Baper ringgit kak? Terus sahaja aku bertanya tak mau lambat-lambat lagi nanti buang masa lagi. 15 ringgit dik. Hmmm..Oklah kak, saya ambik yang ini ya. Kejap lagi nak pakai terus, kak lipat jangan bagi nampak kedut sangat tau. Haha..Selamba dengan muka tak malu aku berpesan dengan kakak jual tudung tu. Betul, hasrat memang nak pakai sebaik sampai office nanti. Tak mahu ada lagi yang tegur aku Pokok Berjalan. Huhu..

Sebaik sampai office, aku lipat siap-siap bentuk 3 segi dan hangkan kat atas kerusi aku. Kot-kot nanti tak la nampak kedut sangat. Dan lebih kurang 15 minit lepas tu terus aku tukarkan ia dengan tudung plain hijau yang aku pakai awal-awal pagi tadi tu..

Sekarang dah ok, tak nampak macam 'a walking tree' lagi
Dalam dok pakai tu, tup-tup ingatanku kembali mengimbau kenangan tahun 1990an dulu, maybe antara tahun 1997-1999 macam tu. Kalau tak salah aku la, tudung yang sekarang dinamakan bawal printed ni sebenarnya dulu adalah Tudung Turki! Haa betul la tu! Tak syak lagi. Jenis kain pun lebih kurang ajer, cuma design pada tudung jer yang nampak moden skit. Rupa-rupanya ia dah kembali! Aku pernah pakai dulu, masa tu glamer gila tudung gini. Hmmm kat mana la gambar aku zaman dolu-dolu tu yer, kalau tak boleh aku masukkan kat sini gaya Tudung Turki tu. Nantilah, akan aku cari dlm fb rakan-rakan se UUM dulu tu. Mesti ada nih!


Kalau dulu aku suka tudung jenis ni, sekarang pun sukaaa sangat. Betullah bila orang cakap tentang putaran masa. "Putaran". Benda yang boleh berputar sifatnya sudah tentu bulat kan. Bila dah bulat tu sekali sekala kita akn jumpa 'spot' yang sama apabila ia berpusing giteww. Agaknya sekarang ni 'spot' sekitar 1990an dulu dah kembali kan. Fesyen pun ikut sama berputar.




Nanti kita tengok apa lagi yang akan kembali selain tudung turki yang sekarang disebut "Bawal Printed" ini...................

1 comment:

cahaya petunjuk said...

masih jelita seperti dulu adik kak nono ni ;-)