Sunday, October 26, 2014

Anak mama ayah demam

Danial dan umar pe-el sakitnya sama la macam mama. Susahnyaaaa nak demam. Alhamdulillah syukur sesangat. Cuma...once dah demam- makan minggu, letih je memanjang,tido je selalu, badan asyik panas, makan tak lalu, panas badan sampai mata dah berair2. Huhu.. Sian anak mama la. Tak sanggup mama tengok. Mama tak kuat seperti mama-mama anak2 di palestine, di Syria, di Mesir..di negara2 lain di mana nyawa anak2 kelihatan langsung tak ada nilainya. Sungguh kejam. Mama tak kuat. Bila anak2 mama sakit, mama lebih2 sakitnya. Anak2 demam, mama sesak nafas, anak2 batuk tak berenti, selsema tak hilang2, mama yang muntah dan kena telan ubat. Mama impikan menjadi mama yang kuat dan tabah. Malangnya buat masa ini, diri mama sendiri berperang dengan 'sesuatu' yang tak kelihatan tapi yang sangat memberi kesan. Doakan mama kuat dan tabah seperti seorang mama yang kuat dan tabah menghadapi liku2 kehidupan seorang mama. Uhuk..

Dunia teknologi. Kita mengalami muntahan maklumat, di mana setiap hari kita dapat tips itu ini, panduan itu ini, what does what doesn't. Maklumat, info memang baik. Namun maklumat dan info salah atau yang meragukan atau yang mengelirukan boleh membuatkan hidup jadi semakin complex. Bayangkan...kan sekarang ni zaman wasap. Group wasap yang sangat pelbagai, untuk tujuan yang juga pelbagai but mostly is to share info. Grup se ofis, se uni, se sekolah rendah, sekolah menengah, se jabatan, sekampung, se family. U name it. Semua jenis ada kenn. U know apa yang ai dapat belajar today? Ai learnt that kemuntahan maklumat ni membuatkan kita sakit. Bayangkan..uhuk..dari tadi dok bayangkan ajer....ok.. Bayangkan..anak awak demam dah hampir seminggu tak kebah2. Then u nak.berkongsi keadaan tu dengan kawan2, dengan family. Guest what u got back? Of course info. U just want to share ur feeling right? Then what u get is..."jangan letak coolfever, doktor ckp tk baik sebab nanti dia kumpulkan kepanasan tu ke bahagian kepala saja" atau..." Eh..kalau nak letak air, kena letak kat bdn dulu, nnti kepanasan tu tak hilang dari badan" atau " cuba letak air asam jawa kat kepala". Another one.." Jangan letak air asam jawa, nanti susah nak kebah" atau...." Ambik air beras letak pada kain basah then letak kain tu kat kepala". Ada lagi...hehe...." Jangan la bagi makan ubat. Kang antibodi dia tak kuat". Nah hambik kau! So mana satu nasihat yang u nak ambik. Last, aku sendiri yang gelong. Nak buat itu tak kena nak buat ini pun tak kena. Ishhh laaa... Habih kepala aku at last kena defragment balik semula. Aduiiiii...

Kongsi info memang baik. But unless u sendiri adalah pakar dalam bidang tu atau u sendiri dah mendapatkan penerangan yang panjang lebar dari pakar dalam bidang berkenaan, u cant simply sebarkan apa2 info yng u sendiri keliru. Uhuk.. Info yang keliru macam tu akan buatkan orang yang sakit bertambah sakit. Bayangkan..orang sakit kepala, u bagi ubat diabetes, memang lagi sakit la orang tu nanti. Silap2 boleh masuk pintu gol. Huhu... So awas lah yer.. Dont simply sebarkan maklumat yang u r not confident with. Kesian kat orang yang membaca. Kalau memang fia desperate sangat, maybe dia akan buat semua suggestion yang akhirnya pasti membinasakan..

So...kesimpulannya, boh lagi gambar banyak2. Hehe...

No comments: