Friday, July 22, 2011

Why Silent Shout!

Sekali sekala dalam hidup ini, we have no one to talk to, even the very best friend pun kadang-kadang tak dapat membantu. Kadang-kadang dalam hidup ini, tiada perkataan yang boleh dikeluarkan untuk menggambarkan perasaan kita yang berada jauhhhh.. di dasar hati, hanya Allah yang berkuasa membaca dan memahaminya.

Kadang-kadang nak cerita banyak dengan kawan/sedara/spouse, masa pulak tak begitu mengizinkan. Maybe inilah yang telah menyumbang kepada kewujudan pelbagai jenis blog personal. Orang memerlukan pelbagai cara untuk meluahkan serta menterjemahkan perasaan masing-masing. Maybe inilah cara paling best untuk berbuat demikian.

Post ni aku tulis start semalam, Jumaat 22 July 2011 membawa ke hari ni. Amboih. Nak posting kat blog pun susah betui. Kejap adik dan abang kacau, kejap internet connection tak ok, kejap nak buat itu, ini. MMmmm.. Tapi itulah sebenarnya warna warni kehidupan seorang yang telah bergelar mama ni. Tak bolehlah bebas buat itu ini seorang diri macam dulu, walau untuk menulis di blog sendiri. Banyak perkara kena diconsider. Sekarang ni pun aku dok menaip sambil melayan Umar dok pot pet pot pet.. Kejap keluar Armor Hero, kejap keluar Ultraman, padahal mata dok tengah tengok kartun Shaun The Sheep kat TV3. Anak-anak..begitulah kerenahnya, macam-macam..

Dok kat kampung pepagi ni segar je rasanya..Eh eh. Bukan ke rumah aku sekarang kat kampung jugak. Betul. Tapi tak sama dengan tempat aku dilahir dan dibesarkan..hmmm..lain rasanya. Tak sama walau agak serupa. Kalau tengok dari sudut suasana pun, lain. Kampung tempat aku tinggal sekarang ni betul-betul di kawasan sawah bendang. Kalau tak salah aku, ikutkan mata pelajaran geografi yang aku ambik masa form three dulu, kampung yang macam tu disebut penempatan tak terancang rasanya. Rumah-rumah pulak tak tersusun. Kat kampung Merbok ni pun, disebut penempatan tak terancang, tapi rumah-rumah penduduk tersusun dan tak jauh antara satu sama lain. Kedudukannya pun di bawah bukit, nyaman...sejuk...Ooppss. Nanti orang akan kata, kampung dia jugak ok...Hehe..bukan macam tu maksud aku. Di sana pun ok apa, cuma yalah, 'sedangkan tempat jatuh lagi dikenang, inikan pulak tempat aku bermain 'katok kayu', 'jengket', 'senapang kayu' buatan sendiri, panjat pokok, makan buah cicah kuah garam belacan kat atas pokok, buat ran, main ran, congkak pada tanah, lawan biji getah,hmmm..pokoknya segalanya boleh dibuat mainan dan macam-macam mainan aku dah main dolu-dolu.. Haii..seronok giler bila dikenangkan.

Hah..dah pi ke mana nih. Jauh aku merentas masa back to 80's dan 90's. Itu kisah 20 tahun yang lepas, time berhingus, main segala. Panjat pokok itu, pokok ini..Rumah kat kawasan hutan katakan..Tak susah langsung nak belajar memanjat pokok, segala jenis pokok ada, yang berdahan banyak sehinggalah yang tak ada dahan langsung seperti pokok kelapa. Semua aku hantam panjat.

Ok, ok..stop stop. Nanti tak habih-habih posting aku nih. Ah biarlah. Blog aku sendiri, nak tulis banyak mana pun, bukan kena bayar. Tapi masalahnya ada banyak keje lain kene buat nih. Membasuh baju, kemas rumah skit, itu ini, bla bla bla..So better aku stop sekarang.

STOP!

No comments: