Thursday, July 12, 2012

Kita kaya ke Dia kaya???

Di kampung aku ada sorang makcik yang dah tua, tapi masih sangat kuat - kuat pada lahiriahnya lebih-lebih lagi kuat pada emosinya. Setiap hari menghantar dua orang cucu ke sekolah yang sama dengan danial- seorang lelaki dan seorang perempuan, itupun dengan berjalan kaki lebih kurang 3 kilometer kalau tak salah perhitungan aku.

Suatu hari tu, hujan renyai-renyai, dari jauh kelihatan makcik ni memegang tangan kedua-dua cucu kesayangannya, seorang di sebelah kiri dan seorang di sebelah kanannya, tanpa payung! Mungkin sukar membawa payung sebab dia kena jaga cucunya mengharungi jalan yang agak sibuk di waktu pagi. Belasnya aku melihat mereka, gelagat mereka begitu terasa menyentuh sehingga ke dasar hati aku..Masa tu aku dah pakai Chery

"Yati, keta punya besaq, hang tak boleh berenti ka nak tumpangkan orang tua tu dengan cucunya?" Begitu keras hati aku memberi amaran.

Orang lain tak perasan agaknya makcik ni berjalan di dalam hujan, sebab aku sendiri pun macam tu setiap hari. Tak perasan sehinggalah betul-betul dekat dengan mereka menyebabkan aku tak sempat berhenti untuk memberi tumpang. Lagipun makcik ni berjalan di seberang jalan menghadap lalu lintas, kalau nak berenti kena bagi signal kanan. "Ah! Alasan la tuuu", perli hati aku lagi.

Dipendekkan cerita, aku bagi signal ke kanan, then berhenti kat depan makcik tua dan 2 cucunya tu.

"Makcik nak p sekolah ka? Mai la naik dengan saya"
"Ya ka? Terima kasih laaa"

Dipendekkan cerita lagi, sampai saja ke sekolah, makcik ni dan cucunya turun dulu sebelum danial.

Danial : Mama, kita ni orang kaya ka mama, tok tu orang tak kaya ka?
Aku : Kenapa pulak sayang cakap macam tu?
Danial : Mama ada keta, tok tu takdak keta
Aku : Danial, takdak orang yang miskin dan takdak orang yang kaya dalam dunia ni, sayang. Semua yang kita ada ni semua Allah yang punya. Dulu mama pun macam danial jugak, nak p sekolah tok bagi duit. Sekarang ni baru mama ada keta, ada duit sikit, ada rumah. Sapa yang bagi semua tu kat mama?
Danial : Allah la, mama
Aku : Betui tu sayang..sebab tu mama dok suruh danial tolong orang yang susah. Allah bagi kita keta, duit, kadang-kadang bukan untuk kita sorang ja, mungkin Allah nak kita tolong orang lain sama. Macam tadi, kalau mama takdak Chery ni, macam mana kita nak bagi tumpang tok tu tadi. Kesian kat dia basah kena hujan. Sekarang, danial belajar bersungguh-sungguh, nanti bila dah pandai, dah kaya boleh buka bisnes. Cari orang yang susah untuk keja dengan danial. Ok p sekolah dulu, baca bismillah, hormat cikgu, belajaq sungguh-sungguh tau..

Mudah untuk sesuatu 'bende' masuk kat dalam kepala budak kecik sebab kepala depa macam sponge mudah menyerap, yang payahnya nak cari idea macamana memasukkan 'bende' kat dalam kepala mereka...Berpeluh-peluh aku menjawab danial pagi tu..

No comments: