Monday, March 7, 2016

Jimat Cermat Ke?

Bunyinya mcm nk perli plk. Haha.. Nak kata perli tu idok ler jugak. Hamba sekadar ingin menyatakan sesuatu berdasarkan situasi tang sedang berlaku sekarang ini.

Wahai tuan2 dan puan2, ibu2 dan bapa2, anak2 dan rakan2.. πŸ˜›πŸ˜›. Sekarang ni kan kalau nak cerita bab berjimat cermat, kena ke idok dengan situasi zaman sekarang ni yer... See.. Semua benda mahal. Kalau nak berjimat cermat itu tak blh makan ini tak blh makan, maknanya semua benda tak boleh nak makan ye tuan2 dan puan2 adik kakak abang anak2, rakan2 seperjuangan sekelian. Dengan keadaan pemerintahan zaman sekarang yang hanya tahu menjaga anak2 dan anak tekak sendiri2, kita lah sendiri yang perlu menentukan samada kita nak berjimat cermat atau sebagainya. Bagi aku, pendapat sendiri2 yer, harap2 tkde sapa la yang baca blog ni kan.. Pada hemat aku la kannnn, yer kita perlu berjimat, tapi idok ler smpai tak mentekedarah. Sampai hari2 makan nasi, teluq goreng dan kicap sahaja. Ye mmg duit akan banyak boleh jimat kalau sekadar makan ini sahaja, cuma sy nak tanya. Hasil duit yang kita dapat dari jimat cermat ni, kita guna ke atau kita simpan peram tunggu mati, then biar anak2 joli. Ooopss😁😁😁... Kannnn.. Kannn.. 

Lagi satu berkenaan jimat elektrik. Kamon laaa bro, musim sekarang ni panas kot. Ko nak kata jimatkan apa lagi bro? Kena tgk jugak kot kalau nak berkata2 tu. Skrg ni musim panas, panas sgt2. Kdg2 tu blh mencecah sampai 45•c kot.. Ishhhh.. Aku ni, kalau keluar kannn, aku akan pastikan aircond terpasang siap2 dlm bilik supaya nanti bila dah balik rumah, tak de la rasa macam masukkan badan ke dalam oven. Ye ke idok??

Bebelan hari ni sekadar nak cakap- tak semua situasi dan keadaan, kita boleh berjimat cermat. Kena tgk jgk keadaan semasanyaaaπŸ’–πŸ’–πŸ’–πŸ’–

No comments: